torsdag 1 januari 2015

nyårsdag 2015

Mitt 2014 var väldigt blandat. På det stora hela var det ett utomordentligt produktivt och roligt år. Att tillbringa fem månader i USA som gästforskare på Media and Cinema Studies-institutionen och på the EU Center var oförglömligt och fantastiskt givande. Inte minst för att jag blev så enormt effektiv. Kanske inspirerad av amerikansk energi och arbetskapacitet, kanske bara fokuserad på ett nytt sätt, men faktum är att jag skrev klart en hel himla massa saker under vårterminen: tre, nej fyra, antologikapitel, två artiklar, ytterligare någon mindre text och så, förstås och kanske viktigaste av allt, ett första fullständigt manusutkast till Blobben. En av antologierna har tråkigt nog lagt ner och kommer inte att bli av (förhoppningsvis kan jag få ut mitt bidrag någon annanstans), men en av de här texterna är redan publicerad (Kosmorama-artikeln) och de flesta av de andra kommer att komma ut under nästa år. Men jag fick också hålla några gästföreläsningar, ett seminarium och ett offentligt föredrag, deltog i en konferens, och inte minst träffade jag en rad personer som jag hoppas kunna bibehålla kontakten med. Och så gjorde jag ett mycket fruktbart besök på Kinseyinstitutet.

Jag såg några av de saker jag skrev förrförra året komma ut: kapitlet om Millennium och Lisbeth Salander i Den nya svenska filmen och mina tre bidrag till Cultural Encyclopedia of the Penis.

Vidare har jag arbetat på med två antologier varav den ena nu är levererad till förlaget. Höll en workshop för den ena i USA och en workshop för den andra precis när jag hade kommit hem.

Jag undervisade dubbelt under hösten men hann ändå med att återvända till Urbana för att samarbeta med en kollega på en artikel (som dessutom redan börjar bli färdig!).

Samtidigt var det rätt jobbigt att komma hem. Under stora delar av höstterminen har jag arbetat så mycket så jag inte riktigt haft tid att reflektera över det, men på något sätt är det som om varken min "homecoming blues" eller jetlaggen från i våras har riktigt helt släppt.

Men nu är det dags att se framåt. Detta blir mitt sista år i Stockholm. Och det skall bli ett bra år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar