tisdag 2 december 2014

kroppsspråksartikel

I dag publicerades min artikel "Making Love Detumescently: Some Preliminary Notes on the Body Language of the Penis" på nätet, i den danska tidskriften Kosmorama. I vanlig ordning är det både glädjande och lite ångestfyllt när något kommer ut: som att stå uppe på ett berg och titta på den fantastiska utsikten och samtidigt känna stupet under en. Och jag vet ju, efter att ha pratat med kolleger om den här artikeln under arbetets gång, att ämnet i sig får folk att dra på smilbanden. Däremot får jag ge mina danska kolleger, som också är med i det här numret av Kosmorama som handlar om kroppsspråk på film, att de tog min första, tentativa presentation av artikeln helt seriöst och kom med kloka invändningar och synpunkter som jag sedan hade stor glädje av när jag skrev klart.

Annars: skickade in manus för den första antologin i förrgår till förlaget och är nu överlag ganska trött men nöjd efter en extremt intensiv arbetsperiod.

2 kommentarer:

  1. Intressant text om snoppar på film,Mariah. Det är ju väldigt sällan snoppen analyseras. Det är väl vanligare att muttan analyseras inom filmen?
    Bra och viktig text om snoppen.

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag tror att man kan säga att könsorganen generellt är lite ovanliga föremål för forskning inom filmvetenskapen. I alla fall utanför olika symboliska tolkningar.

    SvaraRadera