onsdag 25 februari 2015

några onsdagslänkar

Ett tag kändes det som om man höll på att drunkna i allt tjafs om 50 Shades of Grey. Men nu när det har lugnat sig lite kom den här.

Whatever happened to "don't be evil"? Vad är detta? Och varför?

Debatten om sexköp ligger precis lite vid sidan av det jag håller på med. Men det är faktiskt en kollega i Malmö som har skrivit den där rapporten som alla håller på att bråka om. Nu har hon själv skrivit en replik på ett inlägg i ETC.

tisdag 24 februari 2015

långt ner i halsen

Helt utmattad efter föreläsning om Långt ner i halsen på Moving Images and Gender. Har pratat om Eadweard Muybridge, klitoris, Linda Lovelace och Harry Reems, the sex wars, porn chic, "will-to-knowledge" och "involuntary confessions". Och så lite Foucault, hysteri och la Salpêtrière på det. Men fantastiskt fina studenter med jättebra och engagerade frågor.


måndag 23 februari 2015

tillbaka vid skrivbordet

Varit på välbehövlig kortsemester i Berlin några dagar. Bland annat besökte jag filmmuseet och såg utställningen med Ken Adams skisser och modeller för bland annat en rad James Bond-filmer och Dr. Strangelove.

Och sedan kom jag hem till Sydsvenskans bildodyssé genom Malmös filmhistoria. En biografvandring. Det verkar som om kartan bara var med i papperstidningen, men på den kunde man följa biografstråken. Fina bilder i alla fall.

I dag har jag föreläst om Catherine Breillat's Romance (1999). Fick i gång studenterna lite också, så det inte bara var jag som pratade. Men nu har jag en att göra-lista som är typ maratonlång...


onsdag 11 februari 2015

50 shades och bdsm

Filmatiseringen av 50 Shades of Grey har snart premiär och filmen såväl som BDSM som sexuell praktik får därmed också en hel del uppmärksamhet. Jag har redan tidigare länkat till i alla fall några av Svenska Dagbladets Idagsidas serie om BDSM, där Charlotta Carlström både intervjuats och chattat med läsarna. Carlström medverkar även i den ena av de två antologierna jag redigerar.

I Dagens Nyheter skriver Ann Heberlein om "Smärta under ansvar"och reflekterar över det lockande i att slippa ansvar och släppa kontrollen. Suzann Sexeducator gör sin beteckning (sexeducator) rättvisa när hon benar ut på vilka sätt skildringen av BDSM i 50 Shades of Grey är missvisande. Hon har ju fullständigt rätt, ändå kan jag känna en liten röst inne i mig som protesterar -- men det är ju fiktion! Och ett slags porrfiktion dessutom, som en annan av författarna i den där antologin, Emma Vossen, diskuterar i sitt bidrag. Det är ingen BDSM-manual. Samtidigt är det inte så dumt att begreppen reds ut, när något som handlar om ett visst, relativt okänt, fenomen får ett så brett genomslag. Då måste de som kan fenomenet sprida sin sakkunskap.

Antologin, förresten, heter Sexual Fantasies: At the Convergence of the Cultural and the Individual och är redigerad av mig själv och Sara Johnsdotter. Utkommer, om allt går bra och peppar, peppar och allt det där, någon gång under senvåren.

Annars: har pratat Die Hard och maskulinitet i dag. (Vilket också ledde till en del resonemang om masochism...) Pratade så mycket att jag fick lock för ena örat. Måste träna på att prata mindre och låta studenterna få en syl i vädret ibland.

tisdag 10 februari 2015

undervisning, forskning och så lite däremellan

Har haft en alldeles utomordentligt bra dag i dag, med föreläsning på Moving Images and Gender om kvinnliga filmpionjärer (ett projekt som drivs bland annat av Jane Gaines och som man kan fördjupa sig närmare i här), några timmar i bildarkivet på Svenska Filminstitutet, en del administrativt arbete och nu försöker jag samla mig för att förbereda det sista på mitt pass i morgon som skall handla om Die Hard och maskulinitet.

I bildarkivet ställs man nästan i närkamp med fotografiets materialitet. Numera jobbar man ju så mycket vid datorn, så det där att stå, med bomullshandskar på, och plocka fram en packe bilder ur ett kuvert och bläddra genom dem -- i gott skick eller skavda och till och med emellanåt lite trasiga -- känns väldigt fysiskt på något sätt. Sedan slås man också av hur visuellt filmvetarens arbete egentligen är, för de där bilderna säger så väldigt mycket.

måndag 9 februari 2015

mer om sexualpolitiska nyckeltexter

Sexualpolitiska nyckeltexter får en del uppmärksamhet. Nu senast i en understreckare i Svenska Dagbladet. Bland våldtäkter, aborter och rasism hamnar fokus inte precis på det bidrag jag varit med och författat (om "pornografianklagelser"), men det kan jag nog leva med.

fredag 6 februari 2015

friday on my mind

Ytterligare en vansinnigt intensiv (och på det stora hela rolig) vecka är på väg mot sitt slut. Jag har pratat om Mai Zetterling och kvinnliga filmregissörer, om porrdebatter och om erotisk litteratur med mer eller mindre entusiastiska studenter, förhandlat med förlag (det verkar nu som att Blobben faktiskt kan bli en Bok!) och suttit på tåg. En mardrömsmorgon härjade jag runt med lokaltrafiken i Stockholm efter ett stopp i tunnelbanan och kom, för första gången i mitt liv, tror jag, ordentligt försent till en föreläsning. Otroligt tålmodiga studenter satt faktiskt och väntade på mig.

Hot Girls Wanted är en ny dokumentär om porrindustrin som visats på Sundance. Här skriver Adult Video News om filmen och dess mottagande, och om synen på pornografi och sexualitet.

tisdag 3 februari 2015

zetterling revisited

Skall undervisa om Mai Zetterling och Flickorna i dag. Precis som på Swedish Film and Television Culture men med en helt annan inriktning. Nja, lite kommer det att överlappa, men om jag på Swedish Film and Television Culture behandlade den svenska filmhistoriska kontexten och en något mer narratologiskt inriktad analys av filmen handlar det på Moving Images and Gender om kvinnliga filmregissörer och en mer representationsinriktad analys med fokus på maskulinitet. Männen i Flickorna kallades ju "karaikatyrer" av kritikerna, men jag menar nog att Zetterling ofta vände sin blick mot män i enskilda fallstudier (som i Nattlek och Dr. Glas) eller Mannen, som ett slags symboliskt kollektiv.

Egentligen hade jag velat visa Dr. Glas, men den fanns inte tillgänglig med engelska undertexter. För mig är Dr. Glas en bortglömd pärla -- en fin iscensättning och samtidigt en egen och personlig tolkning av Hjalmar Söderbergs roman, med en vemodig Per Oscarsson i huvudrollen. Hittade det här blogginlägget som tar upp Dr. Glas med anledning av att den skulle ha visats på den (på grund av studentrevolten) inställda Cannesfestivalen 1968.

Dr. Glas har faktiskt också, tro det eller ej, en koppling till mitt nuvarande forskningsämne. Under bråkdelen av en sekund visas ett samlag i närbild. Typiskt Zetterling att också visa -- något längre men fortfarande hastigt -- en förlossning. Sexualitet och reproduktion ofrånkomligt sammanvävda.

måndag 2 februari 2015

not a minor quibble

Ny vecka. Skall bland annat undervisa på en text ur en bok som betydde mycket för mig när jag läste den som grundstudent: Dirty Looks: Women, Pornography, Power (red. Pamela Church Gibson & Roma Gibson) från 1993. Jag kommer att ta upp och diskutera sex wars och den amerikanska Barnardkonferensen. Här kan jag citera ur introduktionen av Carol J. Clover:
For those on the anti-censorship side, pornography is a meaningful text about the sexual acts it represents. For those on the censorship side (conspicuously Robin Morgan, Catherine MacKinnon, and Andrea Dworkin), it is the enabling theory of the acts it represents: a charter for action, or, in Morgan's lapidary formulation, the claim that pornography is the theory and rape the practice. This is not a minor quibble. It hits our most basic sense of how to understand culture, what to do to improve our place in it, and with whom (the Moral Right or the American Civil Liberties Union) to throw in our political lot (s. 1).
Studenterna skall dock läsa en text av Lynne Segal, som man kan bekanta sig med i den här intervjun i The Guardian. Dirty Looks gavs ut i en nyutgåva tio år senare, More Dirty Looks: Gender, Pornography, Power, där vissa texter, bland annat den av Segal, bytts ut. Sannolikt gjordes detta för att den vid det laget var passerad -- forskningsläget som hon rapporterar om hade förändrats -- men eftersom jag skall försöka förklara en historisk konflikt för studenterna finns det en poäng att den är en partsinlaga från det tidiga nittiotalet.

Man kan också läsa om boken i en artikel i det första dubbelnumret av Porn Studies Journal: "Revisiting Dirty Looks" (kräver biblioteksinloggning).