torsdag 11 juni 2015

blickar

Feminisms: Diversity, Difference, and Multiplicity in Contemporary Film Culture är ytterligare en av de böcker jag måste läsa under uppdateringen av mitt bokmanus. (Skall sluta kalla den Blobben, förresten -- nu är den ett bokmanus, om än i utkastform... om jag var tvungen att kalla den så under en period för att avdramatisera eländet, har jag nu gått in i en ny fas där jag inte kan undgå att ta den helt på allvar. Det blir en bok. Det blir faktiskt det.) I vilket fall verkar Feminisms fullmatad med intressanta texter. Och Laura Mulvey, en av redaktörerna, skrev en gång den legendariska (och problematiska) "Visual Pleasure and Narrative Cinema" om den manliga blicken i film.

Här kan man läsa ett samtal mellan Laura Mulvey, Anna Backman Rogers (båda redaktörer för antologin) och Annie van den Oever (redaktör för Key Debates-serien).

Apropå blickar kan man också ta upp att facebook censurerade Zorn-fotografierna som Fotografiska ställer ut. Föga förvånande kanske, men ändå finns det en märklig och ganska obehaglig logik som reglerar facebook-censuren.

Och samtidigt hänger Thielska galleriet upp "Flottans badhus" -- en jättestor tavla med homoerotiska/kvinnligt heterosexuella blickfång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar