tisdag 3 februari 2015

zetterling revisited

Skall undervisa om Mai Zetterling och Flickorna i dag. Precis som på Swedish Film and Television Culture men med en helt annan inriktning. Nja, lite kommer det att överlappa, men om jag på Swedish Film and Television Culture behandlade den svenska filmhistoriska kontexten och en något mer narratologiskt inriktad analys av filmen handlar det på Moving Images and Gender om kvinnliga filmregissörer och en mer representationsinriktad analys med fokus på maskulinitet. Männen i Flickorna kallades ju "karaikatyrer" av kritikerna, men jag menar nog att Zetterling ofta vände sin blick mot män i enskilda fallstudier (som i Nattlek och Dr. Glas) eller Mannen, som ett slags symboliskt kollektiv.

Egentligen hade jag velat visa Dr. Glas, men den fanns inte tillgänglig med engelska undertexter. För mig är Dr. Glas en bortglömd pärla -- en fin iscensättning och samtidigt en egen och personlig tolkning av Hjalmar Söderbergs roman, med en vemodig Per Oscarsson i huvudrollen. Hittade det här blogginlägget som tar upp Dr. Glas med anledning av att den skulle ha visats på den (på grund av studentrevolten) inställda Cannesfestivalen 1968.

Dr. Glas har faktiskt också, tro det eller ej, en koppling till mitt nuvarande forskningsämne. Under bråkdelen av en sekund visas ett samlag i närbild. Typiskt Zetterling att också visa -- något längre men fortfarande hastigt -- en förlossning. Sexualitet och reproduktion ofrånkomligt sammanvävda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar