onsdag 11 februari 2015

50 shades och bdsm

Filmatiseringen av 50 Shades of Grey har snart premiär och filmen såväl som BDSM som sexuell praktik får därmed också en hel del uppmärksamhet. Jag har redan tidigare länkat till i alla fall några av Svenska Dagbladets Idagsidas serie om BDSM, där Charlotta Carlström både intervjuats och chattat med läsarna. Carlström medverkar även i den ena av de två antologierna jag redigerar.

I Dagens Nyheter skriver Ann Heberlein om "Smärta under ansvar"och reflekterar över det lockande i att slippa ansvar och släppa kontrollen. Suzann Sexeducator gör sin beteckning (sexeducator) rättvisa när hon benar ut på vilka sätt skildringen av BDSM i 50 Shades of Grey är missvisande. Hon har ju fullständigt rätt, ändå kan jag känna en liten röst inne i mig som protesterar -- men det är ju fiktion! Och ett slags porrfiktion dessutom, som en annan av författarna i den där antologin, Emma Vossen, diskuterar i sitt bidrag. Det är ingen BDSM-manual. Samtidigt är det inte så dumt att begreppen reds ut, när något som handlar om ett visst, relativt okänt, fenomen får ett så brett genomslag. Då måste de som kan fenomenet sprida sin sakkunskap.

Antologin, förresten, heter Sexual Fantasies: At the Convergence of the Cultural and the Individual och är redigerad av mig själv och Sara Johnsdotter. Utkommer, om allt går bra och peppar, peppar och allt det där, någon gång under senvåren.

Annars: har pratat Die Hard och maskulinitet i dag. (Vilket också ledde till en del resonemang om masochism...) Pratade så mycket att jag fick lock för ena örat. Måste träna på att prata mindre och låta studenterna få en syl i vädret ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar