tisdag 21 oktober 2014

ljusglimtar

Fortsatt swamped av arbete. Trots det finns det flera ljusglimtar -- inte bara ljuset i slutet av tunneln, dvs om ytterligare en dryg vecka när majoriteten av höstens undervisning är avklarad, utan roliga och bra saker som händer längs vägen.

I fredags och lördags närvarade jag på symposiet Making the Invisible Visible in the Digital Age, om kvinnor inom filmen. Mitt intresse för kvinnor inom film inleddes för länge sedan med avhandlingsarbetet om Mai Zetterling och en av anledningarna till att jag var med på symposiet var det Filmrum som anordnades i anslutning till det, Gender Trouble in the 1970s. Där visades tre filmer från det sena sjuttiotalet, bland annat Mai Zetterling's Stockholm från 1979, en kanadensisk kortfilm som jag inte hade sett under avhandlingsarbetet (som ju huvudsakligen fokuserade på sextiotalet). De andra två var lesbiska filmer, Eva & Maria av göteborgska Tjejfilm och The Woman in Your Life is You av Lesbisk Front. Ett antal kvinnor som hade varit inblandade i de här produktionerna intervjuades efter filmvisningarna och överlag var det en helt fantastisk stämning: glad och nostalgisk, humoristisk och eftertänksam. Det roligaste av allt för mig under symposiet var emellertid dels att se Mai Zetterlingfilmen och dels att helt plötsligt inse att jag under en paus stod och pratade med två kvinnor som på olika sätt också ägnat sig åt Mai Zetterling, Jannike Åhlund och Christina Olofson, som gjorde filmen I rollerna tre (1996).

I går fick jag äntligen tillbaka en artikel jag har kämpat länge för att få publicerad och även om den fortfarande inte är definitivt antagen utan kräver ytterligare revideringar är det i alla fall ett steg i rätt riktning.

Det ser också ut som att en rad texter jag skrivit under de snart tre år jag varit i Stockholm kommer att komma ut under nästa år, som är mitt sista här.

Och arbetet med de två antologierna går framåt. Den ena, som har deadline till förlaget nu i höst, tar verkligen form nu i slutarbetet och det är jätteroligt att se hur det blir en bok av en massa olika texter som från början spretade lite åt olika håll.

Via HumTank hittade jag det här blogginlägget, om tredje uppgiften. Tredje uppgiften handlar alltså om  forskningsförmedling och universitetets samverkan med det omgivande samhället. När jag pratar med journalister, skriver på kultursidor (länge sedan nu, i och för sig) eller håller offentliga föreläsningar, är det tredje uppgiften jag ägnar mig åt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar