onsdag 5 februari 2014

that's rentertainment

En sak som jag gillar här är filmutbudet. Naturligtvis är det svårare att se europeiska filmer (Nymphomaniac har premiär på video-on-demand här i mars, till exempel), men bara en sådan simpel sak som Netflix har långt större utbud i USA än hemma. Här finns ett par multiplexbiografer i köpcentrumområden, en artcinema (det var där jag såg Llewyn Davis), i vår kommer man att hålla den årliga Ebertfest, trots att Roger Ebert är bortgången, och så, det kanske mest fantastiska av allt, en fristående videobutik (dvs inte någon kedja som Blockbuster eller så) som heter That's Rentertainment och som har hur mycket film som helst. Det kostar 2.50 att hyra en film. Gamla filmer får man behålla i tre dagar, nysläppta en dag. Och, som det kunde vara förr därhemmavid, sitter det folk i kassan som är intresserade av film. (Jag hade i och för sig strax innan jul en initierad diskussion om Stephen King-filmatiseringar med en anställd på den stora dvd-kedjan i Sverige, så jag skall inte vara alltför negativ.)

Det finns ju lite smårester av detta kvar därhemma, men på det stora hela är det ju kedjorna som dominerar och så vidare värst dominerar de ju egentligen inte -- all reklam om hur man får filmen för en krona om man handlar godis för en viss summa eller hur det nu är låter ana att kommersen inte löper på helt lysande. Men Urbana-Champaign är till storleken något större än Lund och lyckas ändå upprätthålla den här butiken. Och jag är tillräckligt gammaldags för att vara glad för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar