måndag 17 februari 2014

porrmissbruk

Det här var -- i alla fall från mitt perspektiv -- inte oväntat. Som läsare av bloggen säkert noterat, har jag länge varit skeptisk till idéer om "porrimpotens" och "porrmissbruk".

Varför har jag varit det? Dels för att, som filmvetare, är jag väl bekant med begreppet moralpanik och som svensk filmvetare har jag läst en hel del om bland annat videovåldsdebatten. Ny teknik och nya konsumtionsmönster väcker farhågor och oro. Det betyder inte att dessa alltid är opåkallade, det betyder bara att när folk börjar prata om att något nytt är farligt skall man ta det med en nypa salt. (När jag under avhandlingsarbetet gick igenom gamla Bildjournalen från femtiotalet fanns där en liten notis om hur den nya innefrisyren hos flickor -- hästsvans -- skulle leda till "eskimosjukan", det vill säga att flickorna skulle drabbas av håravfall när de drog åt håret så hårt.)

Dels också för att konsumtion av porr fortfarande är skuldbelagt. Om man upplever att man tittar mycket på porr är det kanske inte så konstigt att man känner sig oroad över det. I artikeln står det att många som rapporterar ett beroendebeteende har "have religious values that conflict with their sexual behavior and desires". Det förvånar mig inte alls.

Jag vill understryka att bara för att jag är skeptisk betyder inte det att jag helt utesluter att enskilda personer kan ha reella problem med sin porrkonsumtion.

Uppdatering: Såg nu att Jezebel har ett längre inlägg om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar