torsdag 27 februari 2014

lite youtube-länkar

Sitter och arbetar med ett antologikapitel om Call Girl. Det har länge legat och grott -- ända sedan förra våren, i princip -- men i vanlig ordning är jag i sista minuten med att få ihop det. Till min glädje upptäckte jag att det där Kvällsöppet-avsnittet med Olof Palme och Shirley MacLaine ligger ute på youtube. Det är, alldeles oavsett vad man har för politiska synpunkter eller rent personliga synpunkter på Palme eller MacLaine, ett ganska fantastiskt program som ett slags historisk jämförelse med hur TV ser ut i dag -- det är tystlåtet. Palme och MacLaine pratar så lågmält att jag fick skruva upp volymen. Det betyder inte att de inte har en ganska animerad diskussion, men de pratar stillsamt. Dessutom är det ganska enkelt utfört i antalet kamerainställningar och kamerarörelser.

Det är alltid kul att titta på gammal TV för man ser hur mycket TV-mediet har utvecklats (eller degenererats, hur man nu vill se på det). Men om Studio S-debatten om videovåld känns tafatt och klumpig i efterhand, känns det här ganska sofistikerat.

Via en kollega som för närvarande ägnar sig åt forskning vid Danska Filminsitutet hittade jag den här bloggposten, om Carl Th Dreyers smoking som hamnade hos Lars von Trier. Enligt bloggen är det alltså den smokingen som von Trier hade på sig under eftertextpratet på varje avsnitt av TV-serien Riget (1994).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar