fredag 31 januari 2014

the devil made me do it

Läser Georgina Spelvin's självbiografi, The Devil Made Me Do It. Jag läser ju porrbiografier ibland, men jag borde läsa fler, helt enkelt.  Och just den här borde jag ha läst för länge sedan. Den är färgstark och rolig, och fångar ett slags tidsanda -- jag har bara kommit en bit i den ännu, men vill redan rekommendera den.

Att skildra sin porrkarriär är inte lätt. Det finns så många fällor att falla i och så många olika slags förväntningar och sensationalism och moralism i mottagandet. Vem skriver man för? Och var i sin karriär är man? Georgina Spelvin är ju lite cool i sammanhanget för hon var typ 36 eller 37 när hon gjorde The Devil in Miss Jones (1973), som är en riktig klassiker ur porrfilmshistorien med en i det närmaste Sartresk berättelse om helvetet. Hennes självbiografi är utgiven på eget förlag, vilket är på gott och ont i de här sammanhangen -- ingen redaktör som velat knuffa henne i en viss riktning men därmed inte heller samma kontroll kring publikationen. Samtidigt har hon ju jobbat med publishing så hon vet förhoppningsvis vad hon gör. Ännu har jag inte sett några missar.

Annars: Har skickat in det där reviderade kapitlet. Och så gjorde jag en tour på biblioteket och fyllde ryggsäcken. Biblioteket är så fantastiskt att jag blir helt svettig. Det var minst fyra böcker som jag fick låta bli att låna för att de inte fick plats i väskan. Egentligen tror jag att jag skulle kunna vara här hela terminen och bara läsa. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar