onsdag 29 januari 2014

state of the union

Det var en häftig upplevelse att se State of the Union-talet i går, i stället för att bara läsa om det/se det i efterhand. (Jag ser fram emot att se Oscarsgalan i realtid också -- det har aldrig legat för mig att stanna uppe hela natten för att följa den.) Det var flera saker som var intressanta, inte minst hur folk applåderade och reste sig eller satt kvar och lät bli att applådera. Självklart följde det partiuppdelningen, men bara till viss del. Han talade om en massa saker, bland annat om kvinnors möjligheter att arbeta och om arbetslöshet, och, inte minst, han talade om att USA behöver en invandringsreform -- för att underlätta för människor att komma hit. Ihop med de youtube-klipp jag sett av Pete Seeger sjungandes "This Land is Your Land" tänkte jag på USA som invandringsland och hur inkluderande det är. Å ena sidan, sade Obama, måste arbetslösheten minska, å den andra måste vi ha hit folk som kan jobba. Och det ena utesluter inte det andra.

Såg i Chicago Sun-Times att man tyckte att han kunde gott sagt mer om detta, eftersom det är en viktig fråga inte minst för en stad som Chicago som "thrives on the unfettered energy of immigrants." Också New York Times tyckte att han kunde ha tryckt mer på den här frågan.

Skall se om jag lyckas skriva mer om detta -- har funderat väldigt mycket på det den senaste tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar