tisdag 14 januari 2014

lovelace med mera

Nu har jag till sist registrerat mig helt och fullt på universitetet. Det sista var vid något som heter International Students and Scholars Services och det gjorde jag i går. Jag har ett universitetsID-kort och fått nyckel till ett rum. Mellan mina turer till olika byggnader på campus sitter jag och reviderar ett antologikapitel utifrån kommentarer jag fått.

Jag har också lyckats se Lovelace, på amerikanska netflix. (Mitt försök att se den i Sverige blåste bort i någon av decemberstormarna...)  Jag misstänkte ju att den inte skulle vara bra, och det var den inte heller. Det är en berättelse som är svår att göra en 92-minutersfilm av, med många twists and turns, mycket tragik och många komplexa paradoxer. Det finns flera fina skådespelarinsatser i den, av såväl Amanda Seyfried och Peter Sarsgaard som Sharon Stone, men berättelsen sjabblas liksom bort. Jag kan rekommendera Jerry Damianos sons kommentar på The Rialto Report -- en sajt som en vänlig kommentator rekommenderade och som jag kan rekommendera vidare.

Och så tar The Kinsey Confidential upp Bechdeltestet -- och nämner de svenska biograferna som valt att märka filmer som klarar testet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar