onsdag 15 januari 2014

amatörporr?

Och så denna. Ända sedan jag ägnade en höst åt att studera hemmaporr för ett kapitel i antologin Välfärdsbilder har jag varit skeptisk till hemmaporrens potential som "kravmärkt" porr. Jag har skrivit om det på bloggen förr. Under några år talades det tämligen okritiskt om den nya folkhemsporren i press och andra medier. Det verkade finnas en föreställning om glada par med "vanliga" kroppar som hade sex och spelade in det av ren och fri vilja. Men mina (i och för sig ganska begränsade) studier lät antyda att:

De mest klickade klippen var de med framför allt kvinnor som passade in i ett traditionellt utseendeideal.

De flesta filmerna tycktes följa en ganska stereotyp rollfördelning med mannen bakom kameran och kvinnan i blickfånget.

Många sexscener verkade inspirerade av porrscener, det vill säga att man hade sex framför kameran så som man tänkte sig att sex framför kameran skulle se ut.

Och, slutligen och kanske viktigast av allt, det fanns inte något sätt att veta hur situationen bakom produktionen såg ut.

Jag har egentligen inga direkta moraliska värderingar vad gäller någon av dessa punkter förutom den sista. För mig är det hemmaporrens största problem. De andra punkterna är saker som kan diskuteras, ifrågasättas och analyseras. Den sista punkten är ganska otvetydigt obehaglig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar