onsdag 27 november 2013

länkar: peggy och bechdel

En intervju med Peggy Sarno som -- tycker jag i alla fall -- fångar hennes personlighet ganska bra. Vill man ha hennes personlighet ännu bättre fångad bör man se filmen, förstås.

Och de fyra biografernas beslut att A-märka filmer som passerar Bechdeltestet fortsätter att producera reaktioner. Nu är det tre av mina kolleger i Stockholm som har skrivit i The Guardian. Läs gärna kommentarerna också -- en del är lite småaggressiva men de flesta illustrerar just det som verkar vara Bechdeltestets styrka: att det provocerar och får folk att tänka efter. Jag är lite nöjd över att artikelförfattarna också zoomar in på slentrianexemplet med porr som jag också kritiserat.

Har kommit över min revideringsångest från i går. Artikeln är snart färdigreviderad och klart bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar