måndag 4 februari 2013

från noll till hundra

Förra veckan blev lite mer extrem än jag hade tänkt mig. I onsdags skickade jag i väg en ansökan, ett artikelutkast och höll en föreläsning innan jag satte mig på på tåget på väg mot Skåne. På tåget förberedde jag tvådagarsseminariet i Skanör -- läste inskickade bidrag, skrev kommentarer och komponerade ihop en powerpoint. Utanför Moheda blev vi stående eftersom ett annat tåg hade kört på en älg. Vi inväntade tömning av tåget och tog emot passagerarna som skulle vidare söderut. Jag kunde inte riktigt bli upprörd som man annars lätt blir av förseningar eftersom den här gången var det inte fel på spåren, växlarna, signalerna eller tåget utan bara en stackars älg som hade råkat förirra sig. Men det innebar ungefär en timmes försening vilket betydde att jag i princip hann komma hem, packa om min väska och gå och lägga mig. Tidigt nästa morgon bar det av till Skanör.

Skanörsseminariet -- som var kick-off för en antologi som jag och en kollega i Malmö är redaktörer för -- blev intensivt, intressant, roligt och givande. Alla närvarande presenterade lite kort sitt kapitel och sedan diskuterade vi. Mycket. Jag brukar säga att när seminarier fungerar som bäst är de själva hjärtat i akademin -- fler hjärnor tänker bättre än en, helt enkelt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar