torsdag 26 april 2012

registerkort

På tåget på väg mot Lund. Jag har gått igenom hälften av registerkorten nu, samt gjort vissa stickprov i själva censurkorten. Registerkorten dansar framför ögonen på mig när jag blundar. De var något byråkratiskt organiserade efter "slagord" som ibland blev lite komiska i kontrasten med de kategorier som finns på porrsidor i dag. Man kan alltså bara i vissa fall söka i registerkorten efter sexuell akt eller fetisch. "Homo" kan alltså lika gärna betyda "homo sapiens" eller "homo erectus" som "homosexuell"."Black" kan lika gärna vara "black love" som "black leather" eller "black lace". Jag grämer mig över att jag inte fortsatte med tyskan, för så mycket tyska jag skrivit i dag och i går... fast de flesta orden hör nog till överkursen skulle jag tippa.

Jag hittade också Lasse Braun-filmen som jag skrivit om här på bloggen, White Fantasies. Fast i registerkortet hette den "Black Power". Jag blev misstänksam och slog upp den i censurkorten där jag kunde identifiera den genom beskrivningen. Och mycket riktigt, Statens biografbyrå klippte bort hela det våldsamma partiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar