måndag 23 januari 2012

prioriteringar

Ja, okej, jag inser att resten av Sverige tänker på Juholts avgång medan jag grubblar över Salanders bröst. Men medan det första i och för sig är en allmän fråga, är det trots allt inte mitt specialområde och jag brukar bara ytterst, ytterst sällan kommentera samtida nationell partipolitik här.

Emellertid har jag funderat en del över Juholts avgång. Jag har tänkt på det där som man kallar mediedrev. Och att jovisst blir medierna som skoningslösa rovdjur när de vädrar blod. Och att har man bara det minsta empati kan man inte låta bli att känna med honom. Och naturligtvis är de där mediedreven och mediers granskning generellt inte helt rättvisande vad gäller politiker -- en del kommer undan och andra inte, en del saker går under radarn, andra inte.

Men motsatsen -- och nu tänker jag på Bordellhärvan 1976 som tystades ner och där locket lades på -- är otänkbar. Ett samhälle där medierna inte granskar makthavarna, eller där försök att granska makthavare stoppas.

Den självklara invändningen till detta är ju att de som talar om mediedrev efterlyser lite sans och balans. Lite proportion. Inte att medierna skall låta bli att granska. Men jag tänker ändå att man skall vara lite careful of what one wishes for...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar