onsdag 7 december 2011

lite crazy

Det har varit väldigt intensivt, på gränsen till för mycket, nu ett tag. Sedan jag gjorde mitt gästspel på filmvetenskapliga seminariet i Stockholm är det som att det har gått i ett. Mycket återstår innan julledigheterna kommer, men jag tror ändå att det lugnar sig något nu. Mitt förra inlägg är faktiskt lite symptomatiskt -- å ena sidan säger jag att jag inte har tid, å den andra skriver jag ett långt och nästan maniskt inlägg.Länk
Anyways: ett fullmatat FLM-nummer damp ner häromdagen. Tema: den kvinnliga stilen. Spännande, och jag minns hur jag läste på och grubblade över den kvinnliga stilen när jag höll på med avhandlingen och jag tror inte det finns något svar på det där (vilket inte betyder att det inte kan vara givande att utforska). Eller snarare, jag vet inte om jag kan hålla med om att det aristoteliska berättandet skulle vara mer manligt eller patriarkalt. Minns också hur jag och en väninna tog en öl efter att ha sett Heavenly Creatures på bio och jag råkade säga något om hur mycket jag gillade Peter Jacksons filmer och min kompis satte ölen i vrångstrupen och hostande fick ur sig "Menar du att det är en man som regisserat den här filmen???"

Jag läser sporadiskt Mårten Schultz blogg. Nu hittade jag det här inlägget, om möjliggörande, omöjliggörande och censur, som jag tyckte var tänkvärt. Inlägget var inspirerat av Amnestys bloggstafett om yttrandefrihet, som också kan vara värd att uppmärksammas.

Nu skall jag försöka samla ihop mig och ge mig på Boken och en artikel. Innan nästa galna våg av too much work slukar mig igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar