torsdag 8 december 2011

cities in decline

För länge sedan, i den här bloggens barndom, skrev jag om TV-serien Our Friends in the North från 1996. Jag fascinerades över hur snusket kopplades till Skandinavien -- korrumperade politiker som ville bygga som i Sverige och porrbutiksägare som köpte in film från Danmark. TV-serien utspelar sig främst i Newcastle -- en del i London men mestadels i Newcastle. Redan då visste jag ju att det fanns en verklighetsbakgrund till de här kopplingarna. Mycket av porren importerades från Danmark (fast man producerade också 8mm-porr i England) och Sverige stod i framkant vad gällde de prefabricerade betongelement som var en förutsättning för bland annat miljonprogrammet.

Vad jag inte visste då, var hur tätt förknippat med Malmö de snuskiga byggvanorna i just Newcastle var. Enligt studien Cities in Decline? A Comparative History of Malmö and Newcastle after 1945 av Natasha Vall, åkte man från Newcastle till Malmö på våren 1963 för att studera byggteknik och byggande, inklusive ett besök på Skånska Cementgjuteri (sedermera Skanska) för att titta på prefrabricerade betongelement. Man besökte förstås Stockholm och Göteborg också, men Malmö betraktades som en i högsta grad modern stad (s. 68-69). Lustigt nog är det så att den svenska TV-serie som i någon mening har inspirerats av Our Friends in the North -- Upp till kamp -- utspelar sig i Göteborg.

Jag håller på att samla ihop till ett fint inledningsavsnitt om just Malmö som stad. Det skall bara skrivas också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar