onsdag 26 oktober 2011

fler länkar

Mangadomen fortsätter att diskuteras. Nu av Ricki Neuman i Svenska dagbladet. Bra, tycker jag, som ser många oklarheter och konstigheter kring lagstiftningen och tankarna bakom den. I artikeln citeras Olof Risberg på Rädda barnen, som menar att domen mot mangaöversättaren var rätt. Men han verkar se lagen snarare som ett verktyg i kampen mot sexualiseringen av barn än ett skydd mot sexuella övergrepp. Jag har aldrig tänkt på det på det viset -- snarare tvärtom, jag har uppfattat att pedofilskräcken får som konsekvens att vi sexualiserar barnen mer genom att dölja dem i badkläder på badstranden och se hur mer eller mindre oskyldiga beteenden kan tolkas som sexuella beteenden av en pedofil betraktare.

I en intervju i Dagens Nyheter säger tecknaren Lina Niedestam att det är viktigt att också tjejer får konsumera porr. Och göra porr. Hennes egen tecknade "Maran"har precis kommit ut.

Själv är jag just nu ganska busy. Planering inför våren -- då jag kommer att göra HELT ANDRA saker men ändå måste lägga en bra grund för de som tar över programkoordinatorskapet-- Twilight-småfix (fakturor, listor på vilka som skall ha boken, etc), en artikel som jag skall skriva ihop med Klara Arnberg och så puts på det kapitel jag skrivit så jag kan skicka ut det för seminariebehandling...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar