torsdag 29 september 2011

bokproduktion


Nu är den alldeles snart klar, Twilightboken. Om inte annat är den snygg -- och det kan jag säga eftersom det inte är jag som har designat omslaget!

Den andra boken kämpar jag på med. I går gjorde jag tabeller över butikerna och klubbarna i Malmö och i dag har jag lärt mig hur man gör diagram. Det är inte i brist på kreativitet jag gör det utan med diagrammen och tabellerna tydliggörs dels den stora rörligheten inom branschen (på Möllevången är det nya klubbar/butiker nästan varje år till exempel) och dels kan man också urskilja vart de här ställena koncentrerades så småningom. I början av perioden, 1971, är det massor av ställen och med stor spridning över staden. I mitten på sjuttiotalet, strax innan razziorna och utredningarna, koncentreras spridningen till vissa stadsdelar. Det blir också mer klubbar och färre butiker. Efter razziorna försvinner klubbarna (åtminstone i annonserna) och de få etablissemang som finns kvar är butiker. Andra ställen försvinner på grund av stadsplanering -- de som fanns i området Lugnet försvann när kvarteren där revs ner. Jag hittade ett foto i Malmö i skimmer och skugga som visar Lugnet 1975, ett totalt wasteland av tomma tomter som ger ett nästan chockerande intryck. Att man kallade det bombhål förstår jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar