tisdag 10 maj 2011

saker som fladdrar förbi

Som ni säkert har förstått blir det inte mycket tid över till att blogga nu. Det är utbildningsplanen, pedagogiska kurser, undervisning, inlämning av Twilightbok till språkgranskning, samt skrivande för hela hela slanten. För att inte drabbas av total härdsmälta (runt påsk var det väldigt, väldigt nära), har jag tvingat mig själv till stenhård prioritering.

Ändå fladdrar vissa saker förbi som man mitt i alltihop går och funderar på.

Just nu är det låten "Om sanningen ska fram". Hörde den först som en sådan där passive-aggressive maskulinistsång om den ack så svåra mansrollen. Sedan läste jag Julia Skotts blogg och insåg att hon hade helt rätt i att den också -- till stor del i alla fall -- skulle kunna sjungas av en tjej, att "typ hälften av textraderna precis lika gärna kunde sjungas av en bitter tjej som är trött på hur det klyschfunkar när Tjejer och Killar ska Umgås". Sedan insåg jag att den hette just "Om sanningen ska fram" och att han faktiskt sjunger "om sanningen ska fram vill du ligga med mig då?". Det finns en dubbeltydighet i den. Å ena sidan dubbelspelet, klyschfunkandet, å den andra sanningen. Så jag har tänkt om. Jag gillar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar