onsdag 25 maj 2011

filmkritik och filmvetenskap

Intressant diskussion om vad en filmkritiker är och vad som skiljer akademikern från kritikern. DavidBordwell skriver om cinefili eller kanske snarare på svenska cineastisk filmkritik (finns det en gradskillnad mellan dessa två? har cineasten ett sunt kärleksförhållande till filmen medan cinefilen är lite pervers/nördig/överdriven? eller är orden utbytbara synonymer?) Filmkritik, menar Bordwell, handlar om "evaluation and appreciation". Men ärligt talat, jag vet ingen som är mer filmbesatt än Bordwell även om han, som han säger, ägnar sig åt att "postpone evaluation" för den akademiska forskningens skull. Han får svar av Chris Fujiwara, som menar att "evaluation" egentligen inte är en stor del av filmkritiken.

Den svenska filmkritiken och akademin är kanske inte riktigt så separerade . Vi har åtminstone en handfull filmkritiker i dagspressen som också är akademiker. Och tidskriften FLM innehåller bland annat texter skrivna av filmvetare (Jan Holmberg, Maaret Koskinen m fl). Jag kan rekommendera Charlotte Wibergs text om svensk filmkritik i Solskenslandet: svensk film på 2000-talet för den som vill läsa om detta.

2 kommentarer:

  1. Men ojdå, här rekommenderar du ju en text av mig! Känner mig hedrad.

    SvaraRadera
  2. Men den är ju bra! Läste om den för något år sedan och tror att jag citerade den i någon text jag skrev.

    SvaraRadera