fredag 20 maj 2011

denna vecka har jag...

... skrivit klart ett antologikapitel, presenterat den nya utbildningsplanen i två olika instanser, lyssnat på två gästföreläsningar (av samme gästföreläsare) samt underhållit nämnda gästföreläsare, undervisat och skapat ett utkast till den poster jag skall presentera på WAS i Glasgow (den blir jättefin!). Antologikapitlet var i början av veckan ett paper à 3000 ord som alltså blev mer än dubbelt så långt i färdigt skick. Det återstår att se om det blev sammanhängande: i nästa vecka skall vi ha manglingsseminarium så jag lär väl få mina fiskar varma.

Det betyder att jag har inte hunnit ägna vare sig Bamse-debaclet eller Lars von Trier-debaclet någon större tankemöda. Bamses samarbete med Migrationsverket är säkert lika klandervärt som folk tycker -- eftersom jag inte läst serien kan jag inte säga mycket mer. Det som har fascinerat mig är de vänner på facebook som nästan tycks känna sig personligt kränkta över att deras barndomshjälte lånat sig till detta. Även om jag tycker att mycket i Bamse är bra, har jag alltid (eller i alla fall i vuxen ålder) uppfattat Bamse som lite ideologiskt ambivalent och småproblematisk, inte alls någon perfekt hjälte på något sätt.

När jag först hörde nyheten om Lars von Trier, tänkte jag att äntligen lyckades han kläcka ur sig en provokation som enade folk mot honom. Till sist hittade han den där gränsen man inte får passera. Men när jag tittar på klippet igen, ser jag bara en lång intrassling som inte funkar. Alls. (Läs också här.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar