måndag 2 maj 2011

"den storslagna ironin"

Jag har lätt frustrerad letat efter K special: Censur - en thriller på svtplay eftersom jag missade den på TV i torsdags. Tänkt för mig själv att eftersom den gick i repris ett par gånger (sent, sent på natten, långt efter att trötta akademiker har gått och lagt sig) kanske det var anledningen till att den inte dykt upp ännu men via några facebook-kommentarer hittade jag den här artikeln.

Eva Beckman som är chef och ansvarig utgivare säger:

- Jag är inte dummare än att jag ser den storslagna ironin i det hela. Men programmet innehålla grova våldsscener och jag måste ta hänsyn till att barn riskerar att se detta på SVT Play.

Hade jag inte varit så irriterad över att jag inte kommer att kunna se det, hade jag nog fortfarande skrattat.

2 kommentarer:

  1. Visst är det skrattretande.

    Jag såg dokumentären, men störde mig lite på att den var så "politiskt korrekt". I ett inslag i programmet intervjuades en kvinna (såklart!) om sitt jobb. De visade hur hon satte in en dvd med en porrfilm i dvd-spelaren och hur hon satte sig ner och tittade på filmen. Varpå frågorna sen handlar om vad hon tycker om det och hon svarar något i stil med "ja, jag tycker ju inte det är kul.". Och det är egentligen allt. I princip. Jag hade önskat att de hade problematiserat det hela lite mer. Kanske frågat vad de kollar efter i filmerna eftersom de nu måste kolla igenom ALLT. De måste ju ha nåt slags tränat öga eller så. Nu sa hon bara det uppenbara, det vill säga det som publiken antagligen förväntade sig. Tråkigt.
    /Malin

    SvaraRadera
  2. Misstänkte det. Men hade velat se den i alla fall.

    SvaraRadera