tisdag 8 mars 2011

amatörporr i ottar

Om förhoppningarna på "fulsex" eller amatörporr i Ottar. Hm. I princip kan jag hålla med författaren men såvitt jag minns mina undersökningar av "äkta" amatörporr för några år sedan var det ändå de klippen med relativt sett unga och konventionellt snygga kroppar som sågs mest, eller som var mest klickade i alla fall. Att å ena sidan vara medveten om människokroppen så som den verkligen ser ut och å den andra vilja titta på den i alla lägen är inte riktigt samma sak. Det betyder inte, vill jag verkligen understryka, att bara unga och konventionellt snygga kroppar har rätt till sex. Absolut inte. Det betyder inte heller att bara unga och konventionellt snygga kroppar får vara med i porr heller -- tvärtom uppfattar jag, lite i motsats till artikelförfattaren, att jämfört med mainstreamkulturen i allmänhet är porren mer demokratisk ur det perspektivet. Fler typer av kroppar är OK i porren än i modellvärlden, till exempel, eller i mainstreamfilmen. Att det är mer big dicks i porren har inte bara att göra med en visuell fixering vid erektionen och utlösningen utan också med de rent "samlag-för-kameran"-tekniska frågorna.

Men i rörlig bild är det ändå, som porrfilmsproducenten Anna Span uttryckte det "five senses crammed into two". Vi ser och vi hör. Inga dofter, ingen hudkontakt, ingen smak, utan bara syn och hörsel. Det är viktigt att komma ihåg när man försöker tänka sig film i relation till verklighet generellt men faktiskt kanske i allra högsta grad när det handlar om porr. Porr är inte lika med sex. Porr har med sex att göra, i allra högsta grad. Att titta på porr är oftast en del av ett sexuellt beteende. Men det går inte att sätta ett självklart = mellan porr och sex. Det vi ser på skärmen är, för det mesta i alla fall, gjort för att visas på en skärm (eller en duk, om det är gamla filmer).

Det säger ju inte Tomas Hemstad heller. Hans text är en positiv hyllning till människan och att amatörporren visar oss människan som hon är. Jag vill bara muttra lite på mitt håll eftersom jag alltid blir lite på tvären när den stora hyllningskören till amatörporren går i gång, för, jovisst, är det kul och trevligt om vi blir mer frigjorda och klokare och ser fler kroppar och fler sexuella beteenden men amatörporr är ändå inte riktigt så enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar