måndag 3 januari 2011

summering

Ett nytt år. Det finns anledning att stanna upp och fundera lite. Framför allt som det är (lite drygt) två år sedan jag började på postdoken, och snart (om fyra dagar) två år sedan jag påbörjade den här bloggen. Det är också lite drygt fyra år sedan jag disputerade (november 2006). Precis innan jul skickade jag dessutom in en ansökan, förhoppningsvis den sista i sitt slag på ett tag framöver. Tack vare diverse manövrar med anställningar och vikariat har jag ju ännu en tid kvar på postdoken, på halvtid, men det kan ändå vara en poäng att försöka säga något om hur det har gått.

Två år kändes som väldigt lång tid när jag började. Forskarutbildningens fyra år kändes betydligt kortare när jag påbörjade dem, konstigt nog, men lite hade det nog att göra med att jag undervisade så mycket tiden efter disputationen. Efter två år av intensiv undervisning kändes två års forskningstid som eoner av tid. Trots att tiden har rusat i väg sedan december 2008 har jag ändå hunnit med en del på dessa två år: skrivit tio artiklar/bokkapitel varav en tredjedel ungefär är samförfattade (egentligen elva men den elfte texten tycks aldrig bli publicerad), redigerat en antologi och ett tidskriftsnummer (i samarbete), varit kursansvarig för och undervisat på kursen Sexualitet i ord och bild, gått in som programkoordinator för mastern i sexologi och undervisat en del övrigt både på mastern och på andra kurser här på HS.

Nu återstår att redigera klart Twilight-antologin samt att avsluta mitt projekt genom att skriva boken -- som jag hittills har skrivit ca 30-40 (mycket obearbetade) sidor av. Samt att formulera ett nytt projekt inför framtiden.

Hur det blir med bloggen får jag se. Den har inte så jättemånga läsare men den är rolig att skriva, och jag tycker om att finnas på nätet och ha en kanal för skrivandet som inte är traditionellt akademisk. Det känns också som en bra aktivitet, att försöka skriva regelbundet. Bloggen har inneburit en handfull kontakter som jag nog inte hade fått annars. Däremot undrar jag om jag borde skriva på engelska i stället och om jag skulle döpa om den. "Forskningsblogg" känns inte riktigt som en adekvat benämning. Problemet är att man skulle kunna tänka sig att man rapporterade om sina forskningsfynd på bloggen men jag tycker ofta att det känns lite prematurt att lägga ut saker innan man hunnit bearbeta dem i artiklar.

2 kommentarer:

  1. Vi läsare av din blogg vill ha den kvar! Det är ett privilegium att följa med i dina tankevindlingar, kryddade med skojiga länkar.

    SJC

    SvaraRadera
  2. Tack för de vänliga orden. Jo, den blir nog kvar tills vidare -- det var inget hot, det var en fundering. Men så länge det roar mig och en och annan läsare...

    SvaraRadera