torsdag 2 december 2010

blaxploitation, space och vampyrer

Har tvingats lägga porrboksskrivandet åt sidan lite den här veckan, eftersom jag plötsligt kom på att jag skall presentera ett paper om Twilight i nästa vecka på konferensen Letting the Vampire In i Bochum. Som vanligt går höstterminen alldeles för fort, framför allt när december börjar närma sig.

I måndags höll den brittiska filmforskaren Richard Dyer en strålande gästföreläsning om blaxploitation i Lund. Döm om min glädje när jag upptäckte att en av de saker han pratade om faktiskt var "space" -- han visade hur huvudpersonerna introducerades i förhållande till deras geografiska plats i staden och i förhållande till musiken i blaxploitationfilmer -- blaxploitationfilmer med manliga huvudpersoner, som Shaft, Superfly, Black Caesar och Willie Dynamite. Den manliga huvudpersonen positioneras i dessa filmer i förhållande till gatan, ofta som gående i gatumiljön med en musik på ljudspåret som, även om det är frågan om icke-diegetisk musik (musik som inte personerna i filmen kan höra), ligger väldigt nära diegetisk musik, nästan som om karaktärerna hörde den. Filmerna integrerar (och här menade han att Shaft var det allra tydligaste exemplet) mannen, musiken och gatan.

Inte nog med att han är en lysande föreläsare som exempelvis lyckades skämta alldeles underbart om hur hopplöst det är för en engelsman att säga repliker och rader ur låtar från blaxploitationfilmer (Sweet Sweetback Baadasssss... blir ju naturligtvis Sweet Sweetback Badarse...), han är en väldigt trevlig person i största allmänhet dessutom.

Det är väl lite så också att associationerna går åt det håll man har tankarna för övrigt på. Allt handlar om space för mig just nu. Korrläste en artikel som jag skrivit för Film International om filmbolag som producerade sexfilm på sjuttiotalet när det gick upp ett ljus för mig angående en sak jag skrev om Wickmans filmer som just hade med space att göra. Lyckligtvis passade det inte in i artikeln (för då hade jag blivit lite knäckt av att komma på det nu, när det är försent att göra några större ändringar) men det passar rakt in i min bok. Jippi!

Men nu skall jag inte tänka på space. Nu skall jag tänka på desire. Och vampyrer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar