fredag 29 oktober 2010

upplysning och integritet

Undervisningen i går gick nog OK -- jag tyckte själv att jag stressade på och passet spretade åt en rad olika håll. Men nu är kursen snart avslutad, om två veckor är det redovisningar och inlämning av tenta och jag lämnar över studenterna i mycket kompetenta händer på nästa kurs.

Nu bockar jag återigen av på en lång "att göra"-lista. Alla de där swishen och swoshen för några dagar sedan skall bli helt klara och skickas i väg. En rad punkter rör administration, programkoordination och kursansvar. Dessutom tänkte jag försöka vara lite ledig i nästa vecka och det betyder att tänka på vad som kommer att hända i veckan därefter så man inte blir tagen på sängen när man kommer tillbaka...

Under tiden kan ni läsa en fundering utifrån Kalle Linds bok Proggiga barnböcker - därför blev vi som vi blev. Balansgången mellan att berätta allt (-för mycket) och att respektera barns integritet är svår. Konstigt nog verkar det nästan omöjligt att hitta en kompromiss mellan gränslös upplysning och respekt för integritet, och precis som Åsa Beckman kan jag tycka att vår tids puritanism inte heller är bra. "I ett samhälle fullt av sex talar ändå ingen om sex." Låter kanske lite konstigt när det kommer från någon som undervisar om sexualitet och pratar om sex mest hela tiden, men jag vet ju att min kontext är ganska särskild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar