måndag 23 augusti 2010

utan hängslen i Malmö

Har haft några helvetesdagar som dessvärre egentligen var mest mitt eget fel: jag satt och jobbade med filmbolagsartikeln i torsdags och planen var att jag skulle skriva den nästan-nästan klar under seneftermiddagen och kvällen. Hade jobbat på ett bra tag utan att spara (det var alltså det som var mitt fel) och när jag då kom på att det var länge sedan jag sparade tryckte jag ner "save" och allt försvann.

De flesta universitet och högskolor vill ju att man jobbar mot servern. Det är bra och praktiskt och det görs back-up typ varje dygn eller något. Vad som hade hänt var alltså att jag hade suttit och jobbat mot servern och anknytningen hade lagt av. Jag, som egentligen är en neurotisk kontrollfreakstyp (hängslen och livrem, ni vet), borde ju rent logiskt göra min egen back-up på hårddisken på datorn eller ett USB eller så men det gör jag inte. Eller snarare gjorde. Nu gör jag det, i alla fall på dokument som är under arbete... Förr i tiden, innan "jobba-mot-servern" blev det rådande, skötte jag min egen back-up, varje dag, alltid på två ställen (stenåldersmässigt, på diskett. En lade jag i skrivbordslådan och den andra hade jag i väskan -- omutifallatt det skulle börja brinna eller så... så knäpp kan alltså jag vara.)

Med hjälp av en äldre version av texten och några oläsligt nedklottrade anteckningar har jag nu ägnat några dagar åt att rekonstruera artikeln, så långt som jag hade skrivit den. Därefter har jag skrivit klart. Nu är den så gott som färdig, inskickad för genomläsning. Äntligen.

Förresten: boken ligger ute på NAP:s hemsida nu också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar