onsdag 18 augusti 2010

när man kan lita på tekniken

I dag höll jag en föreläsning om svensk film för de nya utbytesstudenterna vid Malmö Högskola. Kände mig lite ringrostig, men efter pausen gick det bättre. Roligt också att undervisa i Orkanens stora hörsal och om jag får bli lite nördig: fantastiskt bra och fungerande teknik! De hade en sådan där overheadapparat med kamera, dvd-spelare och dator kopplade till en projektor. Alltihop styrdes via en touch-screen panel. Ingenting av detta är egentligen något ovanligt (i och för sig första gången jag använde en overhead-kamera), men allt fungerade och man kunde växla mellan medierna utan några problem annat än en mycket, mycket kort fördröjning. Det är ganska ovanligt att kommer som föreläsare till en sal där man aldrig har varit (jo, jag var där på skiftesföreläsningen men då var det inte jag som skötte tekniken) och allt bara funkar och det bara tar några minuter innan man greppat systemet.

Om det blir någon nästa gång är det säkerligen någon kabel som hoppat ut eller någon projektor som gått sönder, det vet man aldrig. Men i dag var jag nöjd och glad och nästan önskade att jag hade valt en tekniskt mer avancerad presentation för det hade inte varit några problem.

Annars går det stadigt framåt med filmbolagsartikeln. I morgon hoppas jag ha något slags utkast klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar