torsdag 5 augusti 2010

rekommenderas

I The Guardian, för några dagar sedan (1 augusti), publicerades ett fascinerande reportage om Sverige och dess "mörka sidor". Det utgår från Göran Lindberg och, i någon mån, Sven-Otto Littorins avgång, men läser händelserna utifrån fiktionen, nämligen huvudsakligen Stieg Larssons millennium-serie och Henning Mankells böcker om Wallander men också, på ett hörn, Lukas Moodysson och Lilja 4-ever.

Skildringen av ett Sverige med konstiga motsättningar under ytan (män som pratar om jämställdhet men agerar på ett helt annat sätt i hemlighet, den svenska synen på sexköp, och vad som i fiktionen kommer till uttryck som "hidden, well connected and malevolent forces within Swedish society itself", palmemordet och dess efterdyningar) uppfattar jag lyckas i alla fall delvis fånga något i den svenska samtiden. Samtidigt är det där så svårfångat -- jag har själv försökt i min artikel om Torsk på Tallinn, Buy Bye Beauty och Lilja 4-ever och i mina mer renodlade Moodysson-texter, men jag har aldrig nått ända fram. Det tycker jag inte att den här författaren gör heller helt och hållet. Men reportaget är läsvärt och tankeväckande.

Jacob Lundström skriver om feministisk filmhistoria i Aftonbladet, med anledning av två nya böcker som har kommit -- en av dem redigerad av Sofia Bull och Astrid Söderbergh Widding vid Stockholms universitet -- om kvinnor i filmhistorien. Också läsvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar