söndag 27 juni 2010

necs istanbul

Hemkommen från konferensen. Är mycket nöjd med konferensen, men jag tycker inte att jag upplevde Istanbul lika till fullo som jag gjorde förra gången. Och det förstår jag inte riktigt för det fanns ingen tid för sightseeing någon av gångerna. Men förra gången var konferensen såpass liten och vi blev så omhändertagna, på något sätt. NECS har på bara några år utvecklat sig till en ganska stor konferens. Inte lika stor som SCMS, men jag tror att det var ca 400 deltagare och det är rätt mycket.

Mitt paper ingick i alla fall i en panel som Annette Brauerhoch från Paderborn hade organiserat. Panelen hette "Out of place? Sex, Gender, and Space" och Carsten Albers från Paderborn pratade om kvinnliga kockar i filmer av kvinnliga regissörer (bl a Julie and Julia), Martina Ladendorf om betydelsen av plats och klass för mottagandet av L-word, Ingrid Ryberg om Dirty Diaries-projektet och jag själv då om sexbutiker. Av en lustig slump hade jag hamnat på samma panel som två personer jag känner -- Martina och Ingrid -- och av en ännu lustigare slump hade Ingrids och mina presentationer kunnat fungera som en miniföljetong.

Själv var jag också chair på en panel om "Defacing the City" med två papers om post-Katrina New Orleans, ett om en gangsterfilm från Colombia, och en om ett konstprojekt av Andrea Schneemeier.

Och som vanligt -- man pratar och pratar och pratar, och hejar på folk och presenterar sig för folk och presenterar folk för varandra. Många av dem som kommer till de här konferenserna kommer ju varje år och man lär känna varandra lite, fast man bara kanske träffas en gång om året. Jag var tvungen att åka hem innan konferensen var helt slut, men det var mottagningar både på torsdag kväll och fredag kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar