söndag 7 mars 2010

kvalitet och kvalitet

I kväll -- eller framåt småtimmarna i den här tidszonen -- är det dags för Academy Awards, Oscarsgalan. Kristin Thompson skriver klokt och initierat om Avatar och "motion capture", dvs den digitala teknik som används för att skapa något slags mellanting mellan live-skådespel och animation. Såväl Gollum som King Kong och na'vi-folket är gjorda med hjälp av motion capture. Det är en fascinerande teknik och jag är lite kluven inför problematiken, om man kan tala om de skådespelare som får stå som förlagor till de animerade figurerna som möjliga kandidater för en bästa huvud- eller birollsstatyett. För det är vad Thompson skriver om.

Man kan också läsa Los Angeles Times om galan. Som en gigantiskt lokaltidning är LA Times, den har naturligtvis "world"-sidor och "national"-sidor men någonstans kan jag inte hjälpa att jag läser den som en lokaltidning för en typ 12 miljoners urban sprawl (LA City har bara 3,8 miljoner invånare men då skall man hålla i åtanke att hela stadsområdet inbegriper en rad med mindre municipalities/kommuner, som Santa Monica, Beverly Hills, Pasadena, osv). Naturligtvis kan man också gå direkt till hästens mun och läsa The Academy of Motion Pictures Arts and Sciences oscarshemsida. The Academy bildades 1927 och de första priserna delades ut 1929.

Man kan också fundera lite över den svenska motsvarigheten, Guldbaggegalan. Den första Guldbaggegalan hölls 1964 och var ett slags konsekvens av den svenska filmreformen som genomfördes 1 juli 1963. Gissa typ en gång vem som fick den första Guldbaggen för bästa regi?

Mannen bakom filmreformen, Harry Schein, har nu blivit förlänad en stor, tjock bok i coffeetable-format med den fyndiga titeln Citizen Schein. Jag har nämnt den tidigare här på bloggen, men i dag hade Per T Ohlsson skrivit om den på sin återkommande söndagshelsida i Sydsvenskan. Med tanke på Scheins ställning, inte bara i svenskt kulturliv utan också i den svenska politiken är det inte märkligt att boken har tagits upp på diverse ledarsidor såväl som recenserats på ordinarie kultursidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar