onsdag 10 februari 2010

lindberg och annat

Lyfter sista lasset på antologin nu -- ja, mer arbete återstår, till och med mycket mer arbete, men det här är det sista textproducerande momentet. Resten handlar om att få till en enhetlighet, att putsa referenslistor, att dubbelkolla och korrigera alla svenska och engelska titlar, att välja bilder och fatta estetiska beslut.

Samtidigt förbereder jag Christina Lindbergs besök på kursen Sexualitet i ord och bild. Hittade en artikel om när hon var på Göteborgs filmfestival nu för någon vecka sedan, "Christina Lindberg har fått revansch" i Svenska Dagbladet. Det är ett fascinerande liv hon har levt och hon har en enorm integritet, som sannolikt också var anledningen till att hon redde ut att vara utvikningsmodell, nakenfilmstjärna och hatad av svenska feminister. Det förment dubiösa i att klä av sig upprör så till den milda grad att många år senare (1998) används det mot henne (om än bara för att få till en klatschig avslutning) i en debatt om tjuvjakt.

Och så börjar jag återfå styrfart vad gäller projektet. En tredje artikelidé tar form -- jag har ju åtminstone två artiklar på G men den här skulle på något sätt handla om "urban space", "gendered space", "sexual space", "public space" och "negotiated space". Tidigare har jag tänkt att det är svårt att länka loss det från resten. Men om mitt proposal till NECS blir antaget är det en bra början på att formulera den teoretiska biten av projektet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar