tisdag 17 november 2009

i'd be safe and warm eller this ain't no country club

Fick precis beskedet att mitt paper eller rättare, hela min panel, är antagen till SCMS-konferensen i Los Angeles till våren. Är helt superspeedad och jätteglad. För mer än tio år sedan bodde jag i LA och pluggade på UCLA som utbytesstudent och jag blev förälskad i platsen. Trots att den är ganska ful (utsmetad över slätten som den är), nedsmutsad av smog som trots att den blivit betydligt bättre sedan typ sjuttiotalet fortfarande hänger över staden som en låg dimma, ohanterlig eftersom man behöver bil för att ta sig nästan överallt, full av servitriser och servitörer som skall bli skådisar eller musiker eller whatever, LA Times full av reklam för liposuction, vaginal rejuvenation, och breast augmentation... Vulgär, plastig, ytlig och galen men hit kom de, filmmakarna från östkusten på flykt undan Edisons patent och insåg att vädret var gott, miljöerna varierade, solljuset pålitligt och Mexiko nära. Här byggdes det som vi i dag känner som Hollywood och att som filmvetare åka längs Sunset Boulevard eller Mulholland Drive eller titta upp mot Cielo Drive där Polanski bodde med Sharon Tate eller besöka Griffith Park och observatoriet där Jim Stark/James Dean råmade mot Vintergatan och sedan slogs med kniv i Rebel Without a Cause eller sitta på något av ställena längs Sunset Strip på natten och titta ut över glitterhavet där nedanför (jfr filmen Heat)... tja, det är lite fantastiskt.

Vid sidan av detta är jag naturligtvis jätteglad att jag och mina medpanelister har blivit antagna av rent akademiska skäl. Det kändes ganska snöpligt att vår panel inte blev av förra gången men jag hoppas att inga svininfluensor eller andra kriser skall komma emellan den här gången. Det skall också bli både roligt och spännande att få den stora äran att ha Eric Schaefer som respondent på vår panel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar