tisdag 17 november 2009

ditt och datt och roger corman

Jag är lite tråkig just nu. Utöver en del administration och planering inför vårens omgång av kursen "Sexualitet i ord och bild" på sexologimastern, sitter jag mest och hetsarbetar med den där antologin. Översätter, går igenom redan översatta texter, mailar med vår kontakt på förlaget och känner mig överlag produktiv, om än lite... tråkig. Det mest spännande som händer är mina frenetiska försök att översätta begrepp som "folklustspel" till engelska, att spåra engelska titlar till gamla svenska trettiotalsfilmer eller när jag upptäcker att jag har gjort någon riktigt hemsk svengelsk variant.

Men till min glädje upptäckte jag att Roger Corman har fått en honorary Acadamy Award. Det är lite kul, och faktiskt lite "äntligen!" över det. Han har varit en viktig figur inom den amerikanska filmen länge och det är väl B-filmsauran som gjort att det dröjt tills nu. Han är 83 år. (Fast det förstås, honorary awards ges väl ofta till de äldre, de där som aldrig gjort en enskild film som varit "the one" -- eller att man inte förstått det förrän senare -- utan där det snarast är den sammanlagda effekten av en lång karriär.)

Också glädjande naturligtvis att Lauren Bacall och Gudfadern-fotografen Gordon Willis ärades på samma sätt.

På lördag skall jag prata porr på RFSU:s temadag i Stockholm. Annars gäller det just nu att få undan så mycket som möjligt av antologin innan jag måste kasta mig över mitt projekt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar