onsdag 25 november 2009

den danska synden

Just nu leder alla spår mot Danmark. Jag har hela tiden vetat att Danmark var viktigt och tror till och med att i min ursprungliga projektansökan står något om Malmös närhet till Köpenhamn. Men åtminstone ett bolag (Color Climax) som producerade 8mm-film var verksamt i Köpenhamn, ytterligare någon filmproducent/regissör (Lasse Braun) jobbade både i Köpenhamn och Stockholm (och på en massa andra platser), och jag är rätt säker på att jag snart hittar fler. Bara man får en tråd att dra i, brukar ganska snart mer dyka upp...

Det finns en del material på nätet, bland annat är ju wikipedia en källa som innehåller artiklar som man inte nödvändigtvis hittar på andra ställen. Eftersom porr -- nostalgiporr kanske snarare -- är ett nördämne, finns det naturligtvis en del material om det på wikipedia. Jag har ju försökt (försökt är ordet) lära studenter hur wikipedia funkar och hur man kan använda det, till exempel att gå in på "history" och jämföra hur texterna reviderats, undersöka noterna, jämföra wikipedia på olika språk och så vidare. Artikeln om Bodil Joensens djupt tragiska liv (hon blev känd som djurporrskådis) har sju hänvisningar, varav tre ser ut som om de går till olika sajter med intervjuer och artiklar om henne. Alla tre leder till samma intervju, men bara en varnar för explicit innehåll. På danska wikipedia däremot finns en betydligt kortare text om henne. På svenska kan jag inte hitta henne.

Bodil Joensen är också ett exempel på hur djupt obehagliga saker trängs med roliga, knäppa, spännande och bara lagom kontroversiella saker i mitt ämne under den här tiden. Alla som tror att porren bara blir "värre och värre" och mer och mer avancerad tror fel. Naturligtvis finns det något oskuldsfullt över sjuttiotalsporren, men det finns också cynism, rå exploatering, misogyni och en hänsynslös entreprenörsanda. Å ena sidan ett slags glädje över frigörelse och en experimentlusta, å den andra misär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar