tisdag 30 juni 2009

tpb

The Pirate Bay säljs. Ja, eller köps, förstås, beroende på vems perspektiv man intar. Det är verkligen en nyhet och eftersom jag inte kan påstås vara någon expert på de här frågorna vet jag inte heller riktigt vad det innebär, men det ser ju ut som ett sätt att organisera fildelningsmöjligheterna på ett sätt som kan vara acceptabelt för både konsumenter och upphovsrättsinnehavare. Och ursprungspiraterna tycks inte bekymra sig, även om vissa av kommentatorerna till inlägget gör det.

Själv har jag funderat mycket på vartåt det hela barkar. Investeringen i en blu-rayspelare i hemmet gjordes med kluvna känslor -- kommer folk verkligen att köpa små plastskivor, om än med aldrig så god ljud- och bildkvalitet i en nära framtid? Kommer inte den mesta distributionen av underhållning i form av rörlig bild ske i form av filer som antingen streamas eller laddas hem, kommer inte de flesta hemmabiosystem så småningom att vara kopplade till internet? Samtidigt ser jag inte att den icke-betalande fildelningen är ett hundraprocentigt hållbart alternativ för there's no such thing as a free lunch och there's no such thing as a free movie heller. Pengarna måste komma någonstans ifrån - om inte från att folk betalar biobiljetter eller dvd-/blu-rayskivor så från reklamfinansering eller avgifter på något sätt. Men hur?

Ett sätt är ju att distributörerna går in och finansierar filmproduktionen. Och med distributörerna menar jag då inte Buena Vista eller Paramount utan telia och com hem, eller kanske snarare America Online (som väl var delägare till typ Warner Bros eller liknande ett tag???). För det är väl ändå tack vare bandbredder och uppkopplingar som filmer kan distribueras via nätet? Fast igen får jag ju säga att jag verkligen inte är någon expert på detta och att sia om framtiden är bland det svåraste som finns.

Ett av de papers som ingick i den panel jag var chair för, handlade om "mobisodes", TV för mobiltelefoner. Presentatören inledde sitt framförande med att säga ungefär att mobisodes var ett misslyckande men att de ändå kanske var ett steg på vägen i framtida underhållningsdistributionsutveckling.

Problematiken gäller ju inte bara filmer, övrig underhållning i form av rörlig bild, och musik, det gäller ju journalistisk och annan skriftlig, mer eller mindre intellektuell och åsiktsmässig verksamhet också. Många som startar bloggar, exempelvis, för att marknadsföra sig själva gör ju det i förhoppningen om att de skall kunna försörja sig på sitt skrivande så småningom. När det då finns så oändligt mycket bra, klokt och genomtänkt material gratis "out there", kommer det (antar jag) att bli svårare och svårare att få betalt för det man gör. Eller? Tänker jag fel i detta? Samtidigt är friheten på nätet något av det mest fantastiska som finns i dag, att vem som helst (nästan) kan skriva och vem som helst kan läsa och kommentera.

Utvecklingen oroar mig inte, men den sysselsätter mina tankar en hel del.

Det finns de som kan (betydligt) mer än jag och som har lagt ner tid och arbete på att sätta sig in i detta. Anders Mildner bloggar om "förändrad kultur och sociala medier". Isobel har diskuterat det hela ur ett författar- och internetälskarperspektiv i den stafett som Mildner initierade för någon månad sedan. Hon har också kort kommenterat TPB-försäljningen i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar