tisdag 12 maj 2009

villkoren

OK: Konferensen i Tokyo organiseras av den största amerikanska filmvetarorganisationen, Society for Cinema and Media Studies. Jag tror att käpphästen för japanerna är att konferensen är amerikansk, och svininfluensan kommer från (eller upplevs komma från? jag är inte så bra på pandemikunskap) den amerikanska kontinenten. Till exempel kommer inte flyget från Köpenhamn men däremot flyg från USA och Kanada (och antar jag, Mexiko) att vara övervakade av något slags medicinsk personal.

De japanska myndigheterna ställer följande villkor för att konferensen skall få hållas: att vi skall ha munskydd på oss, att vi skall få vår temperatur kontrollerad varje dag, att om någon eller någon i vår närhet visar sig ha H1N1 (svininfluensan) att vi låter oss bli isolerade i karantän i tio dagar. Dessutom kommer hela konferensen att ställas in oavsett, om WHO bedömer situationen som i fas sex i stället för fem som det är nu.

De båda förstnämnda villkoren tycker jag är tämligen oproblematiska -- man kan ju diskutera dem på ett principiellt plan, men rent praktiskt och känslomässigt tror jag att jag kan leva med att leverera ett paper med munskydd framför ansiktet (tror till och med att det kan bli en "interesting experience") och jag förutsätter att den officiella temperaturtagningen inte kommer att ske rektalt utan typ i örat eller något. Däremot bekymrar mig de tio dagarna i karantän en hel del, eftersom det påverkar returresan, jobbet därhemma och livet i övrigt. Och skulle man själv råka få H1N1 är det väl inte så mycket att tjafsa om, men att sitta i karantän bara för att någon i ens närhet (vet inte ens hur det där "närhet" definieras) skulle ha det...

Just nu håller en enkät på att genomföras på huruvida konferensdeltagarna kan tänka sig att delta under dessa villkor. Om tillräckligt många säger nej, kommer sannolikt konferensen att ställas in. Jag och hela min panel (som jag är "chair" på) kommer att säga ja, men vi är svenskar och sannolikt lite mindre bekymrade om förlorad arbetstid, höga sjukvårdskostnader och eventuella andra konsekvenser för försäkringar och dylikt än vad amerikanerna är. Så vi får se. Jag är, tyvärr, pessimistisk. I morgon eftermiddag/kväll lär vi få besked.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar