onsdag 8 april 2009

torsk på tallinn

Såg om Torsk på Tallinn i går. Den står sig fortfarande. Ärligt talat tycker jag nog att det är det bästa svensk film åstadkommit på... tja, säg väldigt länge. Och då är den ändå inte en "film-film" utan en TV-film på ca en timme. Allt med den faller så perfekt på plats, det pseudo-dokumentära, kamerarörelserna, porträtten av männen, musiken (Fred Åkerströms "Jag ger dig min morgon") vars romantiskt-sentimentala toner kontrasterar skarpt mot den känslomässiga misären, den knivskarpa balansgången mellan tragik och komik (när Roland står och ropar efter Eda i hotellkorridoren...)

Jag tror att den blir egentligen den svåraste att skriva om eftersom jag tycker så mycket om den. Alla tre filmerna (det vill säga också Buy Bye Beauty och Lilja 4-ever) är bra, men Buy Bye Beauty är så obehagligt skruvad och Lilja 4-ever egentligen den mest konventionella och traditionella av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar