fredag 20 februari 2009

malmö

Mitt projekt handlar om Malmö. För mig (som Lundabo) är Malmö som en gammal släkting man egentligen aldrig pratat med -- Malmö har alltid funnits där och det känns som om jag känner Malmö, eller, i alla fall, har ett hum om Malmö. Egentligen vet jag så gott som ingenting. Kranen, vet jag ju, Kockums. Kronprinsen. Flygbåtarna till Köpenhamn. Savoy. Rosengård. (När blev Rosengård ett begrepp? Så mycket prat det är om Rosengård i dagarna -- och som mina nya kolleger är inblandade i -- så vet jag faktiskt inte. På nittiotalet?) Jag tror i alla fall inte att Rosengård är helt relevant för mitt projekt. Men det kan ju visa sig att jag har fel.

Sexklubbar, vet jag ju också. Men när jag nu försöker pricka in sexklubbarna (de som fanns i början av 1971) på en karta, inser jag att jag vet ytterst lite om när kvarter revs, nya hus byggdes upp, hur gatsträckningarna gick förut. Försöker ordna fram gamla kartor. Har tittat på filmsnuttarna i Mitt hjärtas Malmö-serien. När jag har fått tag på kartorna från 70-talet skall jag gå på stadsvandring. Nöta in den kunskap jag inte har om Malmö i fötterna. Jag skall besöka varje fläck där det legat en sexklubb, med kamera i näven (får se om jag lägger ut bilderna här på bloggen). Det tycks i alla fall från min lilla pilotstudie som om de låg i kluster, ett gäng vid Möllevången, ett gäng på Sorgenfri, ett gäng vid Östra Förstadsgatan. Det måste också gå att ordna fram foton på numera rivna hus, kanske inte alla, men en del av dem. Jag har ju utlovat i min ansökan att det inte bara skall bli filmhistoria utan också i någon mån en historia om en stad. Lite streetwalking on a ruined map, fast inte så teoretiskt som Giuliana Bruno gör det utan som vanligt när det är jag, ganska konkret och empiriskt.

Inser när jag tänker efter att Rosengård visst då, indirekt, är relevant för mitt projekt. Samtidigt som Rosengård byggdes, rev man på flera ställen inne i stan för att bygga nytt. Samma process som pågick överallt runt om i landet -- miljonprogrammet är också förknippat med rivningar av gamla stadsdelar inne i städerna.

2 kommentarer:

  1. Tips: Becki L Ross: "Bumping and Grinding on the Line: Making Nudity Pay" i Labour/Le Travail nr 46 Fall 2000. Hon studerar porrklubbarnas föregångare i Vancouver. Hon har skrivit fler artiklar om undersökningen tror jag, du kan ju leta. Kan inte hjälpa dig att hitta rätt gata i Malmö dock, men hon har många intressanta infallsvinklar på sexmoralism kopplat till genus/klass/etnicitet när det gäller burlesque sånt. Hörde du annars "biblioteket" i P1 om Agnar Mykle och censurdebatten? Lite samma där med panik inför en utflippad sexualitet.
    /Klara

    SvaraRadera
  2. Tack Klara! Skall kolla upp det. Jag känner ju till Mykle-historien men hörde inte programmet. Skall kolla om det finns på nätet.

    SvaraRadera